пʼятниця, листопада 27, 2020

 

Консультація для вихователів

«Культура поведінки за столом»

   

     Навчання правилам етикету починається з 3-х річного віку з подальшим ускладненням на кожному віковому етапі.

У середній групі перед вихователем стоять наступні завдання.

Завдання:

1. Продовжувати вчити зберігати правильну позу під час їжі.

2. Удосконалювати вміння користуватися ложкою, виделкою, паперовою серветкою.

3. Вчити способам спілкування за столом, демонструвати спеціальні мовні форми ( «подайте будь ласка», «будьте ласкаві, передайте», «дякую».)

4. Знайомити з тим, що, як і чим їдять (печиво, цукерки, ягоди, фрукти з компоту, омлет).

5. Формувати естетичне ставлення до сервіровки столу, прикрашати стіл (вазочки з квітами, різні види серветок).

      На початку навчального року, для того щоб дошкільнята швидше засвоювали способи сервіровки і послідовність дій в нашій групі ми використовуємо наступний вірш:


Ми чергові сьогодні.

Станом няні допомагати,

Акуратно і красиво

Всі столи сервірувати.

Що спочатку потрібно зробити?

Будемо руки чисто мити.

Потім фартухи одягнемо,

Почнемо скатертини стелити.

Ми серветниці поставимо,

А на самий центр столу-

Хліб запашний, свіжий, смачний.

Хліб всьому адже «голова».

Навколо хлібниць хоровод

Блюдця з чашками стоять.

Ручки чашок дивляться вправо,

В блюдцях ложечки лежать.

Ми тарілки всім поставимо,

Вилки, ложки, і ножі.

Не поспішай, як класти подумай,

А потім вже розклади.

Від тарілки справа ніж,

Ложка поряд лежить.

Ніж від ложки відвернувся,

На тарілочку дивиться.

Ну а зліва від тарілки

Потрібно вилку покласти.

Коли станемо є друге,

Буде з виделкою ніж дружити.

     Кожен черговий накриває стіл, за яким сидить сам. Навчаючи дітей сервірувати стіл, ми проводимо дидактичні ігри, такі як «Накриємо ляльці стіл», «Мишка - іменинник чекає гостей», «Що спочатку, що потім».

Всі ми знаємо основні правила поведінки за столом:

- не кричати,

- не розмовляти,

- Чи не крутитися,

- не смітити,

- не мажеться,

- не сідати за стіл з брудними руками,

- не залишати їжу в тарілці і ще багато всяких «не».

     Дитині важко виконати всі ці вимоги. Не слід перераховувати правила. Ми поступово, в ігровій та жартівливій, доброзичливій формі доносимо до свідомості дітей.

      Під час їжі сидячи за столом, продовжуємо нагадувати дітям, що спинку треба тримати прямо, лікті злегка притиснути до тулуба, зап'ястями торкнутися Каря столу, голову злегка нахилити, ноги поставити разом, до столу впритул НЕ присуватися; за стіл треба сідати в охайному вигляді, з чисто вимитими руками. Так само використовуємо художнє слово:

На того, хто їсть охайно,

 Миємо руки дружно

І дивитися завжди приємно,

Нам обідати потрібно.

Ми їмо завжди красиво,

Після скажемо всім «спасибі».

За кожним прийомом їжі нагадуємо дітям, як користуватися столовими приборами:

-         ложку тримати в правій руці. Підносити до рота широкої стороною, ближче до завужені краю, вміст повільно виливати в рот;

-         вилку можна тримати і в правій і в лівій руці;

-         в правій - коли стіл сервірований тільки виделкою, в лівій - коли виделкою і ножем; паперовою серветкою користуватися один раз, при необхідності брати іншу, а використану, витерши рот, злегка зім'яти, класти під край тарілки.

-         гарячий суп не сьорбатиі не дути на нього, почекати, коли він охолоне.

-         тарілку нахиляти від себе, щоб крапельки супу не капає на стіл або одяг,вести ложку в тарілці ні до себе а від себе. Тоді краплі впадуть в тарілку.

      Під час їжі не кладемо ложку на стіл: вона або в руці, або в тарілці. Нагадуємо як їсти хліб. Шматок хліба брати з хлібниці рукою, намагаючись не торкатися інших шматків, і кладемо на свою тарілку. З - за столу виходимо не поспішаючи.

     Для закріплення правил поведінки за столом, на заняттях з етикету з дітьми граємо в гру «Закінчи фразу».

- їсти і пити треба ... (беззвучно і акуратно, не залишаючи на скатертини слідів їжі;

- не звертайся низько ... (над тарілкою, лише злегка нахилити ... (голову);

- на столі лежать тільки кисті рук, лікті на стіл ... (не ставимо);

- за столом не можна говорити ... (голосно або з повним ротом);

- якщо в роті їжа, воду ... (не п'ють);

- завжди дякувати за частування, добрими словами ... ( «спасибі, дуже смачно!»).

Проводимо роботу з батьками.

      Ми поміщаємо в батьківському куточку консультації: 

« як їсть дитина; поведінка за столом; прищеплення культурно - гігієнічних навичок; виховання у дітей навичок самообслуговування.»

      Дітям важко змусити себе робити те, що треба, а не те, що хочеться, складно в короткий термін засвоїти потрібні звички. Тільки терпіння вихователів, батьків, їх похвала і впевненість у здібностях дітей приведуть до добрих результатів в освоєнні правил столового етикету.

                    

 

Немає коментарів:

Дописати коментар